Slot Rancangan Pengajaran Harian Tahun 1

SLOT RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN TAHUN 1
( BAHASA MALAYSIA )
Kelas : Tahun 1 
Tarikh : 05.04.2012
Masa :  11:00 pagi - 12:00 tengah hari
Bil. murid : ( ikut kelas masing-masing )
Mata pelajaran : Bahasa Malaysia 
Tajuk : Makanan berkhasiat
Sub topik : Sayur- sayuran
Fokus utama : SK - 3.2     Menulis secara makanis berdasarkan bahan yang diberi
                                         dengan betul dan kemas.
                      SP - 3.2.6   Membina ayat tunggal dengan betul.
Fokus sampingan : SK - 2.2 Membaca dan memhami perkataan frasa dan ayat 
                                               daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang 
                                               betul.
                             SP - 2.2.2 Membaca dan memahami frasa yang mengandungi 
                                              dua atau tiga suku kata.
Objektif : Pada akhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat ;
  •  Membina dan menulis ayat tunggal dengan betul.
  • Membaca dan memahami frasa yang mengandungi dua atau tiga suku kata .
Sistem bahasa : Tatabahasa , kata nama am dan kata nama khas.
Pengisian kurikulum : Ilmu -Sains
                                Nilai - kemas dan bersih , makan makanan yang berkhasiat.
                                Kem bernilai tambah - mendengar dengan teliti
                                Kemahiran berfikir - Verbal linguistik
Bahan bantu mengajar : Sayur asli ( terung , kangkung , timun , sawi dan kubis ) 
                                         Bahan lain : kotak telur , biji kacang hijau , warna , air ,
                                                      kad perkataan , gambar sayur-sayuran , 
                                                      papan tulis , kain penutup mata , kotak kosong , 
                                                      blue tik , maker pen , seni kata lagu , laptop.
Pengetahuan sedia ada : 1. Murid pernah makan sayur-sayuran dalam menu 
                                              seharian.
                                     2. Murid pernah melihat dan menyentuh sayur-sayuran di
                                         persekitaran.



No comments:

Post a Comment